Hold øje med roret

Banner 30’eren har oplevet to rorhavarier. Det første var under Sjælland Rundt 97, og nu et igen i 2005. I begge tilfælde var det både med den ‘gamle’ rorkonstruktion med 25 mm rorstamme, som det gik ud over. De fleste har nu 32 mm rorstamme. Vi har på hjemmesiden i flere år anbefalet, at holde øje med lejerne på roret. Nu da bådene skal på land, er det nok tid endnu engang at checke, om du har den gamle type rorkonstruktion (med leje på forfinnen) eller den nye og vurdere, om du skal skifte lejer.

Er du i tvivl om det er den nye eller gamle rorkonstruktion du har, så se her:

Det nye rorleje Det gamle rorleje

Her følger en redigeret version af Hauke Haberlandts rapport om sin hændelse. Læs den og

Rorhavari på G12 i august 2005:
Hauke Haberlandt fra Hamborg var i sommer udsat for et havari på roret under en sejlads fra Ballen mod Kerteminde. Det blæste 8-10 m/s og der var en sø på ca. 1 meter. Storsejlet var reduceret til 2. reb, og genua 3 var oppe. Båden loggede 7-8 knob på halvvind, og det var ganske sjovt, skriver Hauge.

GER12Rorstammen
Rorpind, med resterne af den afbrækkede tynde rorstamme.

6-7 mil syd for Samsø lød der et brag fra agter. Det fik hele besætningen til at være meget vagtsomme og samtidig urolige for hvad der var sket. Der blev checket i kistebænkene, men der var ingen indtrængning af vand, og man kunne ikke konstatere nogen skader. Kort tid efter kom endnu et brag, og trykket på rorpinden forsvandt øjeblikkelig, samtidig med båden drejede op mod vinden og begyndte at sejle i cirkler. Nu var man helt klar over at roret var brækket.

Nødroret var ikke tilstrækkeligt effektiv.
Nødroret var ikke tilstrækkeligt effektiv.

Efter at sejlene var nede blev båden hård rystet af søerne, man checkede for lækage men heldigvis ingen problemer her.

Herefter forsøgte man at sejle med udenbords motor, men absolut ingen succes grundet vind og bølger, så de følte sig noget hjælpeløse og lavede et PAN kald på kanal 16 – men uden kontakt.
Derefter et mobiltelefonopkald til 112, der linkede videre til Lyngby Radio, hvorefter man gik over til kommunikation på Kanal 16. Lyngby Radio fik kontakt med en fisker fra Ballen der kom ud og bugserede båden retur til Ballen. Mens man ventede på fiskeren lavede man et nød ror, men det var virkede ikke godt nok.

Til alt held var det ikke en større del af forfinnen der brækkede af. (I havariet på SR brækkedes en noget større del af forfinnen, og vand kunne den gang fylde båden gennem hælstykket ).
Til alt held var det ikke en større del af forfinnen der brækkede af. (I havariet på SR brækkedes en noget større del af forfinnen, og vand kunne den gang fylde båden gennem hælstykket ).

Undervejs til Ballen brækkede det sidste leje helt, og roret forsvandt.

Større diameter betyder nyt og større føringsrør for rorstammen.
Større diameter betyder nyt og større føringsrør for rorstammen.

Fra Ballen startede nu jagten på et nyt ror, og ved at ringe til Ib Hauge Nielsen (Ejer af det tidligere Banner værft), viste det sig heldigvis, at han havde et ror liggende, dog af den nyere type med tykkere aksel.
Dagen efter blev båden bugseret til Kerteminde. Den kom på værft, og Ib Hauge Nielsen kom med roret.
Det gamle ror var monteret med 3 lejer bl.a. et i finnen, der jo var brækket delvis af. Det betød ekstra tid på værftet, hvor man også skulle øge huldybden til rorstammen fra 25 til 32 mm. Der blev lagt glasfiber omkring hullet til rorstammen.

Med det nye ror, er der ikke længere noget leje, der sidder omkring forfinnen, of hvis dette stærkere ror brækker af, vil chancen for skader, der giver vandintrængen, være langt mindre.
Med det nye ror, er der ikke længere noget leje, der sidder omkring forfinnen, of hvis dette stærkere ror brækker af, vil chancen for skader, der giver vandintrængen, være langt mindre.

Anbefalingen fra Hauge til alle Bannere, der har det gamle ror, – kontakt Ib Hauge Nielsen og få lavet et nyt!!.

GER 12 færdig med ny og meget stærkere rokonstruktion.
GER 12 færdig med ny og meget stærkere rokonstruktion.

Hauke Haberlandt udtrykker sin tak til:

Lyngby Radio for hjælp.
Ballen fisker for bugsering.
Ballen Havnekontor for internetadgang.
Nobert for bugsering til Kerteminde.
Ib Hauge Nielsen for at have et ror liggende og personligt bringe det til Kerteminde.
Jonas fra Kerteminde Yachtværft for godt arbejde.
Leif, direktør fra Kerteminde Yachtværft for at stole på, at betaling ville falde når de kom hjem.
Og til alle de sejlere i Ballen og Kerteminde for hjælp og jævnlige besøg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


*